dimarts, 16 d’agost del 2011

Brico 1: Canvi cinturons dos punts a tres punts




Per les cadiretes dels nens no anaven gens bé els cinturons originals de "la iaia", eren de dos punts. Per tant, calia canviar-los per uns de tres. 


A la foto següent es veu la part de sota del banc original. La estructura que es veu és per ampliar el seient per convertir-lo en llit doble. Al centre s'observen les "parts femella" dels cinturons originals, i als extrems les cintes que tenen la "part mascle":



Prenent les mides, dissenyem una peça, copiant la idea de bricos ja fets per la gent d'ACpasion.net. Aprofito per agraïr-los els exemples i l'ajuda! :-)


Fem el disseny amb el Google SketchUp, bastant fàcil de fer anar mig decentment:











Vaig fer un prototip en cartró, per assegurar-me que tot quadrava. Tot i això, un dels forats per anclar-lo al terra no el vaig deixar 100% quadrat i va caldre un retoc en posar-lo.

Vaig encarregar la peça a un manyà, que me la va fer per 195 euros. Els cinturons em van costar 80 euros, després de "patejar-me" tres o quatre desballestaments buscant furgonetes. 


Pintant-la amb esprai negre anti-òxid, quatre capes amb 15 minuts entre capa:






Desmunto la tapa del seient:



I la plantejo a lloc. Va costar molt d'entrar per culpa dels tubs de l'aigua que es veuen a l'esquerra, vaig haver de tallar brides per a que cedissin una mica i poder passar la cantonada de la peça per sota.




Els cinturons són els del darrera d'una VW T4 de desballestament, nous però força bruts :-D







Detall d'arandela tallada per deixar pas als espàrrecs que impedeixen que la peça giri:



Vaig haver de tallar la base del seient per a que passés la columna. 

Prenent mides:



En dos troços per a que almenys un es pogués aixecar del tot. 


Després vaig haver de reforçar amb escaires (es veu en marró una mica més fosc) el suport de la base del seient:





Els coixins ja venien separats (amb un coixí intermig que ara no fem servir) i deixaven lloc als cinturons, per tant no ha calgut tocar la tapisseria.


Tot muntat, abans de netejar els cinturons:






I, per fi, he trobat una tapa de 80 x 80 mm per la part superior de la peça:







Brico 2: Fermins


(Versión en castellano)


Després de llegir sobre el tema a ACpasion.net tinc clar que cal posar uns fermins. 
Em decideixo per la versió amb cable enlloc d'amb cadena, que em sembla més aparatós. 

El primer és estudiar on s'agafaran les dues parts que agafaran el cable quan estigui posat el fermí. 

Vista del seient:



Vista de la porta:




A la porta del conductor veig clar que hauré de foradar per posar algun cargol en forma d'anella. 
Però a la ferreteria veig una anella en una placa, que té quatre forats per cargols, i em sembla que quedarà més fort amb quatre cargols petits que amb un de gran. I encara més si enlloc de cargols poso reblons. 

Plantejo l'anella a la porta, i l'enganxo provisionalment amb cinta de doble cara. Provo si tanca bé la porta, si toca a algun lloc, etc. 






Tot OK, o sigui que passem a foradar... Marco els forats amb un llapis. 







Després els marco amb un punxó, per a que la broca agafi bé. 









Faig els forats pels reblons.





Decideixo posar reblons gruixuts, no passen pels forats dels cargols, o sigui que caldrà repassar-los amb la broca, també. No tinc cargol de banc, aquí, no puc aguantar la peça enlloc, o sigui que per fer-ho collo amb dos cargols provisionalment:







i passo la broca del 4 als altres dos forats






Reblo els dos que ja tenen la mida correcta, amb reblons de 4 mm












Trec els cargols provisionals







i repasso i reblo els altres dos forats:






A la banda del seient, decideixo aprofitar un forat ja fet, per posar el cargol amb anella ("hembrilla"):





Cable de 4 mm, folrrat de plàstic, amb presoner per agafar a l'anella:





i mosquetó a l'altra banda, per enganxar a l'anella del seient






La mida del cable està calculada per a que la porta arribi a obrir, però només hi passi un ditet, com es veu a continuació:






Un altre detall de la obertura que permet el fermí:



Així es dispararà l'alarma quan estigui posada.





A la banda del copilot, faig el mateix amb l'anella de la porta. 
A la banda del seient, el forat és diferent que el del seient del conductor, però serveix igual. Li poso el cargol amb anella:
 








Detall del que es pot obrir aquesta porta amb el fermí posat:





i per baix:



Vista des de dalt:



Per a que, quan no està posat, no pengi, i per no foradar més la porta, canvio un dels cargols que agafen el plàstic de la porta, per un cargol de ganxo, on podrem fixar el mosquetó.

Cargol subtituit, i ja posat el substitut:



Vista de com queda quan no està posat el fermí:





A la banda del conductor hi ha guantera a la porta. Com que si canvio un cargol com a l'altra porta, la guantera m'impedirà arribar-hi, la forado i hi poso un cargol allà mateix:



 A la foto anterior es veu com estava al principi, després, per a que no surti tant, vaig canviar la femella i l'arandela, i les vaig posar per dins la guantera, l'anella ara queda més recollida.



Per a que no s'afluxi (va passar, el primer dia), poso doble femella als presoners





I llestos. Queden fàcils de posar i treure, i crec que prou segurs.

Brico 3: Pintat de la matrícula al sostre



(Versión en castellano)



Com que no tinc rés que pugui posar sobre el sostre, de banda a banda, per poder posar-m'hi jo a sobre sense carregar el sostre, decideixo pintar la matrícula a la part de la dreta del sostre, de forma longitudinal enlloc de transversal. Es veurà igual des de dalt i serà molt més fàcil.

A casa dels sogres hi ha espai i una escala llarga:




Per començar, netejo bé el sostre per a que la cinta de carrosser i la pintura agafin el millor possible:





Enganxo cinta de carrosser a tota la zona que ocuparà la matrícula. A continuació, fent servir una fusta i el perfil lateral com a guia, enganxo les plantilles, impreses en paper DIN A4







Ara cal seguir les línies amb un cutter, tallant el full i la cinta de sota, procurant al mateix temps no marcar molt el sostre de l'AC. Per números com el 4, és molt fàcil, ajudant-se d'un regle metàl·lic, però pel 9 cal fer-ho tot a pols. Costa menys del què sembla, tot i que és un procés lent.




No es veu molt bé, però la lletra ha quedat marcada a la cinta:



Retirem el papel i retirem també la part de la cinta de carrosser on anirà la pintura:




Queden tota la plantilla feta:




Ara només cal pintar. Faig servir un esprai acrílic:




Faig 3 capes amb una estona entre capa i capa, seguint les instruccions de l'esprai:




Deixo secar una mica:




I vaig treient la cinta de carrosser:





El resultat final és força satisfactori. De prop es veuen petites irregularitats, però de lluny es veu perfectament:




Nota: a les fotos els números estan modificats per a que la matrícula autèntica es vegi com menys millor.